• وبسایت مینا درچه سیچانی

  • طراحی سایت در اصفهان

QFD چیست؟

 

به زباني ساده، هدف (QFD (Quality Function Deployment تبديل خواسته‌هاي ارزيابي شده مشتري به مشخصات فني معادل در محصول است. يعني ببينيم مشتري چه مي‌خواهد تا آن را از طريق نظم و جامعيتي که QFD به فرايند طراحي محصول مي‌دهد، در محصول بروز ‌دهيم. در صنايع مختلف براي QFD فوايد بسياري را ذکر کرده‌اند. مقالات بسياري در زمينه توسعه محصول براساس نيازهاي بازار با کمک QFD نوشته شده است. بيشترين کاربرد اين روش در صنايع ماشيني و الکترونيکي بوده و حتي در صنعت هوا- فضا نيز از آن استفاده مي‌شود.

فوايد QFD از ديدگاه‌هاي مختلف:

– سادگي و دقت در تصميم‌گيري‌هاي چند معياره

– با توجه به لزوم تامين رضايت مشتري در کيفيت بهتر کالا و هزينه کمتر آن، با QFD مي‌توان صداي مشتري را به شاخص‌هاي فيزيکي ترجمه کرد و سود بيشتري به‌دست آورد.

– شناسايي عناصر متعارض و متضاد در طراحي انجام شده. اين امر منجر به کاهش طراحي مجدد، تغيير در روش‌هاي سنتي و کاهش لزوم آموزش نيروي کار مي‌شود.

– کنترل بهتر از مرحله طراحي تا توليد. جمع‌آوري و دسته‌بندي تجربيات مختلف سازمان در ساختاري قابل فهم (اين ويژگي زماني فايده خود را بروز مي‌دهد که فردي بخواهد با کوله‌باري از تجربه از سازمان خارج شود)

– جمع‌آوري اطلاعات از واحدهاي مختلف سازماني با رويكرد مشتري‌مداري و اولويت‌دهي به انتظارات مشتري. اين امر به‌نوبه خود موجب وحدت افقي درون سازماني و افزايش كارايي و بهره‌وري سازماني مي‌شود.

– کاهش زمان موردنياز برخلاف ظاهر وقت‌گير. QFD از بسياري از دوباره‌کاري‌ها، نقصان‌ها و… پيش‏گيري مي‌کند.

– کاهش هزينه‌هاي راه‌اندازي يا ايجاد محصولي جديد

– کاهش بازه زماني از طراحي تا عرضه به بازار

– کاهش تغييرات گران‌قيمت و ناگهاني مهندسي

– ايجاد اهداف کمي براي سازمان

– درک نقطه‌نظرات مشتري

– ابزاري براي مهندسي همزمان

– فروش بيشتر کالا

– شناخت نحوه جايگذاري منابع

– تاثير مثبت بر روابط افراد از طريق: لزوم شرکت جمع زيادي از افراد در آن، لزوم ثبت نتايج تعاملات، نمايش آنچه افراد آن را مهم مي‌پندارند، نمايش آنچه که بر عوامل موردنظر ما اثر مي‌گذارد.

– استراتژي واضح در مورد کالا

– شناخت خواست مشتري

– عدم تغيير نظر مشتري در مورد کالا

– ارضاي نيازهاي اصلي مشتريان

– جذب مشتري‌هاي جديد

– فقدان نقص کيفي يا عملکردي کالايي که بموقع توليد شده است

– ابزاري هوشمند

– وسيله‌اي براي هماهنگي و ارتباط ميان تضارب عملکردها

آکائو در تحقيقي از ۸۰ شرکت ژاپني، دلايل آنها را در استفاده از QFD چنين گزارش داده است:

– الگوبرداري از کالاهاي رقابتي

– ايجاد کالايي جديد که فاصله شرکت را از رقبا افزايش مي‌دهد

– گردآوري و تجزيه و تحليل اطلاعات کيفي بازار

– وجود اهداف طراحي در توليد

– سهم بيشتري از بازار

– کاهش مشکلات اوليه کيفيت

توجه داريم که شرايط جهاني بازار تغيير کرده است. امروزه ديگر خريدار، مسئول دقت در وجود نقص درکالا نبوده و فروشنده مسئول است. بايد به نيازهاي ناگفته مشتريان توجه کرد. توليدکننده بايد مسئوليت‌هاي زيست‌محيطي را بپذيرد. بايد پاسخ‌هايي سريع به تغييرات (بازار، فناوري، اقتصاد) داد، توليد و طراحي چابک اهميت دارند. هم‌اکنون رويکرد جهاني بهاي زيادي به آموزش، حق انتخاب و شکوفايي مشتري مي‌دهد. همواره بايد توجه خود را به گسترش انعطاف (در مقابل خشکي)، تفکر سيستم‌ها (در مقابل محلي)، بازده در بلندمدت (بجاي کوتاه‌مدت) معطوف کنيم.

تمامي اين موارد در حالتي تأثيرگذارند که رقباي ما نيز در جست‌وجوي هزينه کمتر بوده و ممکن است سريع‌تر عمل کنند. در اين جاست که لزوم حضور QFD واضح‌تر مي‌شود. بايد دقت کنيم که QFD فقط در زمينه تبديل خواسته مشتري به مشخصات فني محصول، کاربرد ندارد و در تمام تجزيه و تحليل‌هاي ديگري که چندين عامل وابسته به هم را مي‌بايستي همزمان در تصميم گيري مدنظر قرار داد، مفيد فايده است.

QFD هر جا که مجموعه اي از مسائل و راه حل ها را مي‌بايستي بررسي کرد، کاربرد دارد. مثلا مي‌دانيم که هزينه‌ها (به تفصيل مکان و زمان) مي‌بايستي با نيازهاي اهداف متناسب باشند. وقتي مي‌خواهيم پروژه يا برنامه‌اي را در سازمان ايجاد کنيم. هزينه‌ها مي‌بايستي از ابعاد مختلف حيطه، بودجه و زواياي ديگر يک برنامه، در هر بخش سازمان بررسي شوند. زيرا هر سازمان از بخش‌هايي متعدد تشکيل شده و هر بخشي ملاحظات خاص خود را دارد. در اين جا مي‌توان از QFD کمک گرفت.

موضوع QFD نيازها و انتظارات مشتري و فراتر از انتظارات اوست. اين مسائل شامل موارد زير است:

– مشتري واقعا چه مي‌خواهد؟

– انتظارات مشتري چيست؟

– آيا از انتظارات مشتري براي تعيين نحوه فرايند استفاده مي‌شود؟

– تيم طراح، براي جلب رضايت مشتري چه کاري مي‌تواند بکند؟

مراحل QFD

QFD در مراحل مختلف و تکنيک‌هاي متفاوت، کمابيش به اين موارد توجه دارد:

– Who (درک مشتري)

– What (خواسته مشتري)

که در اين جا مباحث زير مطرح مي‌شود؛

لزوم جمع‌آوري اطلاعات از طرق مشاهده، پيمايش، گروه متمرکز، شکايت‌ها، آئين‌نامه‌هاي دولتي (همگي براي تشريح واقعيت خواسته مشتري)

– (Who-What) تعيين وابستگي‌هاي موجود بين اهميت خواسته‌هاي مشتريان

– (now) مقدار کنوني ارضاي مشتري در کالاي موجود (اصلا، کمي، کاملا)

– (How) نحوه پاسخ به مشتري (قابل سنجش و کمي باشد،…)

– (How to What) روابط خواسته‌ها و پاسخ‌ها

– توجه به موارد و اهداف مهندسي

– (How on Hows) روابط بين پاسخ فني

 

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *