هر ساله تعداد زیادی سایت طراحی می شود و روزانه طراحی های فوق العاده ای منتشر می شود. در این مطلب تعدادی روند طراحی سایت و نحوه ی تاثیر آنها بر روی جامعه ی وردپرس با توجه به وجود قالب ها و پلاگین های قبلی وردپرس در ۱۰ قسمت آورده شده است.
۱- طراحی واکنشگرا
در طول چند سال گذشته طراحی واکنشگرا جایگاه خود را در طراحی قالب ها بصورت کلی و در وردپرس بصورت ویژه بعنوان یک استاندارد جدید طراحی وب سایت مستحکم کرده است.
بیشتر از نیمی از آمریکایی ها (۵۸ درصد) صاحب گوشی های هوشمند و ۴۲% آنها صاحب تبلت هستند و این آمار در حال افزایش است. اگر وب سایت شما به اندازه های مختلف صفحه نمایش پاسخ نمی دهد همچنان در سال ۲۰۰۸ گیر افتاده است. دیگر نباید بازدید کنندگان برای دیدن درست محتوای سایت اقدام به زوم کردن نمایند بلکه قالب وبسایت باید واکنشگرا باشد. به بررسی نحوه ی بازدید از سایتتان توسط بازدید کنندگان بپردازید. اگر آنها بیشتر از طریق تلفن همراه از سایت شما بازدید می کنند قالب سایت شما باید برای صفحه نمایش کوچکتر مناسب باشد.
۲- دکمه های شبح
دکمه های شبح یک ویژگی برجسته در طراحی هستند. در این عکس از دکمه های شبح استفاده شده است. این دکمه ها کوچک، زیبا به همراه یک انیمیشن ظریف شناور هستند که لذت کلیک کردن بر روی آن را افزایش می دهند. معمولا این دکمه ها به همراه تصاویر بزرگ یا ویدئو های پس زمینه استفاده می شوند که در مورد ۴ توضیح داده شده است.
۳- تاکید بر تایپوگرافی بزرگ
وب کیت های سنتی که دارای فونت ها و نوشتار زیبا برای استفاده در وبسایت ها هستند گران قیمت می باشند، و سایتها شدیدا بر طراحی تایپوگراقی بزرگ تکیه کرده اند و تمایل به استفاده از کیت هایی با هزینه کمتر دارند.
کیت های مقرون بصرفه تر و یا رایگان خصوصا فونت های مورد استفاده گوگل آزادی بیشتری را به طراحان میدهند تا بتوانند از تایپوگرافی های مناسب در وبسایت خود بکار ببرند.
همچنین طراحان قالب وردپرس که در قالب هایشان از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند می توانند از این فونت ها برای شیک تر شدن طراحی یشان استفاده کنند.
۴- پس زمینه های بزرگ عکس یا ویدئو
یکی دیگر از روندهای طراحی سایت استفاده از پس زمینه های عکس یا ویدئو است که راهی ساده برای برجسته کردن محتواهای وبسایت می باشد.
۵- اسکرول بجای کلیک
از زمانی که استفاده از وب تلفن همراه افزایش یافته است در طراحی سایت توجه بیشتری به موثرتر شدن و لذت بخش تر شدن تجربه های تلفن همراه شده و درنتیجه اسکرول جایگزین کلیک شده است. اسکرول حسی تر، آسانترو باعث کاهش زمان بارگذاری می شود و تعامل پویاتر کاربر با وبسایت را امکان پذیر می سازد.
۶- طراحی به شکل کارت
طراحی سایت به شکل کارت ایده ی جدیدی نیست. این مدل طراحی یک روش عالی برای ایجاد سایت های ریسپانسیو است که باعث مرتب شدن مطالب و از بین بردن اوضاع درهم برهم و آشفته می شود. در این حالت از یک فهرست کلی برای نمایش بهتر و بیشتر به کاربران استفاده می شود.
۷- طراحی فلت در حال رشد است
طراحی فلت پیشرفت چشمگیری داشته است و همچنان قدرتمند باقی خواهد ماند.
طراحی متریال چیست؟
متریال دیزاین چیزی است که گوگل از آن پرده برداری کرده است و یک مسیر جدید برای تلفن همراه است.
“طراحی جدید ما از حس واقعی لمس کردن کاغذ و جوهر الهام گرفته و با چاشنی تخیل و جادو تجربهای تکرار نشدنی را برایتان رقم خواهد زد”. این توصیفی است که Matias Duarte، معاون بخش طراحی گوگل از “متریال دیزاین” زبان طراحی تازه معرفی شدهی این کمپانی داشته است. سخنان گوگل پیرامون این زبان طراحی جدید، نشان از یک وحدت بیسابقه در دنیای گوگل را میدهد. وحدتی که استفاده جامع از این نوع طراحی در همهی پلتفرمهای مرتبط را هدف کار خود قرار داده است. در واقع طراحی متریال تنها یک انقلاب ظاهری مانند چیزی که در iOS 7 دیدیم نیست، بلکه میتوان آن را مجموعهای از قوانین فیزیکی برای نمایش، اجرا و تعامل مخاطب با تک تک المانهای گجتهای اندرویدی و دیگر سختافزارها و نرمافزارهای گوگلی دانست. این تغییرات شامل ترکیب سادگی با پخش شدن رنگها، تغییرات عدیده در فونتها و تایپوگرافی است که نتیجهی آن تعداد زیادی کارتهای مینیمال متحرک است که در کنار انیمیشنهای فوقالعاده، زیباترین تجربهی کاربری را برایتان رقم خواهند زد.
۸- تعاملات میکرو
تعاملات میکرو بعد از متریال دیزاین دارای اهمیت بسیار زیادی است که در این قسمت به آن می پردازیم.
تعاملات میکرو چیست؟
شامل تجربیات ( ویا شاید استفاده از یک ماژول در یک وبسایت) استفاده از یک محصول می باشد. بعنوان مثال، جعبه ی ثبت ایمیل را در نظر بگیرید که بصورت پاپ آپ روی وبسایت نمایش داده می شود. تعاملات میکرو باعث فزایش تعامل با کاربران می شود. منظور از تعاملی که در مثال قبل درباره ی آن حرف زدیم همان ثبت ایمیل کاربران است.
این روش طراحی در سال های آینده نفوذ بسیاری در طراحی سایت خواهد داشت و توسعه دهندگان پلاگین و قالب های وردپرس باید استفاده از آنها را بیشتر مد نظر قرار دهند. این پلاگین ها نه تنها ویژگی های جدید، بلکه تجربیات جدیدی را هم به سایت های وردپرس اضافه می کنند.
۹- داستان سرایی تعاملی
پلت فرمی بهتر برای بیان داستان ها و روایات فوری.
منظور از داستان یا روایات این نیست که هر وب پیجی یک افسانه یا کمی از داستان را تعریف می کند. بلکه منظور این است که نام تجاری سایت شما از یکسری مفاهیم و ارزش ساخته شده است. ( ظرافت، خلاقیت، سادگی و غیره).
هر چیزی در طراحی وب شما از انتخاب فونت تا تعاملات میکروی المان های صفحه، همه ابزارهایی هستند که توسط آنها شما می توانید از مفاهیم و ارزش های خود بگویید و در عمل آنها را نشان دهید.
۱۰- UX شخصی
استفاده از کوکی ها برای نمایش محتواهای مرتبطی که بازدیدکنندگان از آن بازدید کرده اند جدید نیست. البته استفاده ی بیش از حد از کوکی ها برای نمایش مطالب خاص به بازدیدکنندگان چندان درست نیست.
Netflix از آن برای به یاد داشتن اینکه اخیرا شما چه چیزهایی را تماشا کرده اید استفاده می کند. یوتیوب هم همین روند را بکار می برد.
استفاده از کوکی ها اخیرا بسیار استقبال شده است و باید در جامعه ی وردپرس از طریق پلاگین ها از این قابلیت بیشتر استفاده شود.
ارسال یک پاسخ