• وبسایت مینا درچه سیچانی

  • طراحی سایت در اصفهان

موسسان اینستاگرام : کوین سیستروم و مایک کریگر

درست در نیمه شب ۶ اکتبر ۲۰۱۰، کوین سیستروم وارد App Store شد و گفت: “ما در اپ استور قرار می گیریم “. با یک کلیک، اینستاگرام، برنامه اشتراک عکس که او با مایک کریگر ساخته بود در دسترس جهانیان قرار گرفت..

موسسان اینستاگرام

کوین سیستروم (Kevin Systrom) در سال ۱۹۸۳ در ماساچوست آمریکا متولد شد. او لیسانس رشته مهندسی و علم مدیریت ( مهندسی صنایع) را از دانشگاه استنفورد  اخذ کرد و در طول زندگی تجاری کوتاهش توانست در شکل‌گیری نام‌های بزرگی مانند توئیتر شرکت کند. دو سال را هم در گوگل گذراند.

مایک کریگر (Mike Krieger) در سال ۱۹۸۶ در سائو پائولوی برزیل متولد شد. مایک در سال ۲۰۰۴ برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه استنفورد، به آمریکا مهاجرت کرد. کارآموزی خود را در شرکت مایکروسافت گذراند و بعد از فارغ‌التحصیلی یک سال و نیم به عنوان طراح تجربه‌ی کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) در شرکت Meebo که در زمینه‌ی پیام‌رسان‌های فوری فعالیت می‌کرد مشغول بود.

«کوین سیستروم» و «مایک کریگر»، دو موسس اینستاگرام، ایده‌ی اپلیکیشن‌شان را از دوربین‌های ظهور فوری عکس گرفتند. دوربین‌های شرکت «پولاروید» (Polaroid) از جمله پیشگامان این صنعت بود و آن‌ها سادگی و سهولت استفاده را از محصولات این شرکت الهام گرفتند. عکس‌های دوربین‌های فوری همیشه مربعی بودند و رنگ و لعاب خاصی داشتند. این عکس‌ها الهام‌بخش فیلترهایی شدند که امروزه در اپلیکیشن اینستاگرام می‌بینیم.

کوین سیستروم و مایک کریگر، موسسان اینستاگرام
کوین سیستروم و مایک کریگر، موسسان اینستاگرام
ارائه نسخه‌ها

در ششم ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ برای اولین بار به صورت رسمی برنامه اینستاگرام برای سیستم عامل آی‌اواس در اپ استور منتشر شد. در تاریخ سوم ماه آوریل سال ۲۰۱۲ نسخه اندروید برنامه اینستاگرام منتشر شد و در کمتر از یک روز، بیش از یک میلیون بار دانلود شد.

سرانجام در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ نسخه وب اینستاگرام منتشر شد و دسترسی افراد برای نسخه وب از طریق بروزر امکان‌پذیر شد. هرچند نسخه وب آن نسبت به نسخه‌های آی‌اواس و اندروید محدودیت‌هایی داشت.

در سال ۲۰۱۴ نیز نسخه ویندوز موبایل برنامه اینستاگرام به صورت عمومی منتشر شد.

خرید توسط فیس‌بوک

در مدت زمان بسیار کوتاهی این برنامه توانست سودآوری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا برای سرمایه گذاران داشته باشد. با رشد سریع و فراگیر این رسانه اجتماعی سرمایه گذاران بیشتری تمایل به سرمایه‌گذاری پیدا کردند. علاوه بر ایده و تلاش‌های دو موسس، اینستاگرام مرهون آینده‌نگری خالق فیسبوک، مارک زاکربرگ است که به‌جز تصاحب به‌موقع رقیب، امکان گسترش مستقل آن را هم فراهم آورد.

موسسان اینستاگرام، ترند آینده را درست حدس زده بودند و گرنه جلب ۱۳ میلیون کاربر تنها در ۱۳ ماه میسر نبود. سیستروم در یکی از مصاحبه‌هایش با اشاره به این موضوع می‌گوید: «هر روز بیش از ۱۰۰ میلیون عکس روی فیسبوک گذاشته می‌شود. بیش از ۳٫۵ میلیارد تلفن همراه مجهز به دوربین وجود دارد» وقتی هردوی این‌ها را کنار اشتیاق ذاتی بشر برای خودنمایی بگذارید، نتیجه و هدف مشخص می‌شود.

وضعیت اینستاگرام در ایران

اینستاگرام کمی با تاخیر وارد ایران شد. کم بودن دستگاه‌های آیفون در ایران علت اصلی این تاخیر عنوان شده است. اما رفته‌رفته با زیاد شدن آیفون‌ها و همچنین انتشار این برنامه در سیستم‌عامل اندروید، این برنامه در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. بدون شک فیلتر نبودن این شبکه و دسترسی آسان و بی‌دردسر آن در ایران را می‌توان مهم‌ترین دلایل استقبال ایرانی‌ها از این شبکه اجتماعی دانست، اما باید یادآوری کرد که طرح فیلترینگ هوشمند روی آن اجرا می شود با این حال فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و… استقبال مردمی از اینستاگرام را دوچندان کرد. البته می‌توان نقص اینترنت‌های ارائه‌شده روی تلفن‌های همراه را هم به عنوان دلیلی برای کمتر بودن میزان مشارکت ایرانی‌ها نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دیگر در این شبکه ‌اجتماعی عنوان کرد.

ظرف چند ساعت آغازین انتشار اپلیکیشن، اینستاگرام بیش از ده هزار بار دانلود شد. طی یک هفته این عدد به ۲۰۰ هزار دانلود رسید. وقتی هدف، سرعت در انتشار باشد زمان آپلود اهمیت پیدا می‌کند. راز آپلود سریع اینستاگرام این است که تصاویر را با رزولوشن کامل بارگذاری نمی‌کند؛ یعنی مثلا یک عکس ۳ مگاپیکسلی را با حجم ۶۰ کیلوبایت روی صفحه قرار می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *