سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)

management information systems

سیستم اطلاعاتی (IS) را می توان از لحاظ فنی به صورت مجموعه ای از مولفه های مرتبط دانست که اطلاعات را جمع آوری (یا بازیابی)، پردازش، ذخیره و توزیع کرده و به این ترتیب از تصمیم گیری های صحیح پشتیبانی کرده  و سازمان را کنترل می کند. ضمنا سیستم اطلاعاتی علاوه بر پشتیبانی از تصمیم گیری، هماهنگ سازی و کنترل، به مدیران و کارگران کمک می کند تا مشکلات را تحلیل کرده، سوژه های پیچیده را به خوبی حل و فصل کرده و محصولات جدیدی را ایجاد کنند.

سیستم های اطلاعاتی حاوی اطلاعاتی در مورد افراد، مکان ها و اشیای مهم در درون سازمان و یا در محیط پیرامون آن هستند. منظور از اطلاعات داده ای است که به گونه ای شکل یافته که بامعنا بوده و برای انسان مفید واقع می شود. درعوض داده مجموعه ای از حقایق پردازش نشده است که رویدادهای صورت گرفته در سازمان ها یا محیط های فیزیکی را قبل از سازماندهی و مرتب شدن به گونه ای نشان می دهد که قابل فهم و استفاده توسط انسان باشد.

مدیران میانی به سیستم هایی نیاز دارند تا بتوانند بر تصمیم گیری ها و فعالیت های اجرایی نظارت و کنترل داشته باشند.

اصطلاح سیستم های اطلاعات مدیریت (MIS) به گروه خاصی از سیستم های اطلاعاتی اطلاق می شود که از عملکردهای مدیران میانی پشتیبانی می کنند. سیستم های اطلاعات مدیریت گزاراشاتی را در مورد عملکرد جاری سازمان برای مدیران میانی تهیه می کنند. از این اطلاعات برای نظارت و کنترل عملکرد کسب و کار و پیش بینی عملکرد آتی آن استفاده می شود.

MIS عملکردهای مقدماتی شرکت را با استفاده از داده تامین شده توسط سیستم های پردازش تراکنش خلاصه کرده و گزارش آنها را ارائه می دهد. داده تراکنش مقدماتی از طریق TPS ارایه می شود، فشرده سازی شده و معمولا در گزارشاتی طولانی عرضه می گردد که در زمان بندی های منظم تهیه می شوند. امروزه بیشتر این نوع گزارشات بصورت Online تحویل می شوند. در شکل زیر نشان داده شده MIS چگونه داده سطح تراکنش مربوط به انبارداری، تولید و حسابداری را به فایل های MIS تبدیل کرده و با استفاده از آن گزارشاتی را در اختیار مدیران قرار می دهد.

MISMIS به مدیرانی کمک می کند که علاقمند به نتایج هفتگی، ماهانه و سالانه هستند، البته برخی از MISها به مدیران امکان می دهند تا در صورت لزوم فعالیت های روزانه یا داده ساعتی را نیز ببینند، MIS معمولا پاسخ هایی را برای سوالات روتین فراهم می کند که پیشاپیش مشخص شده اند و رویه ای از پیش تعریف شده برای پاسخ دهی به آن ها وجود دارد. بعنوان مثال گزارشات MIS ممکن است ارقام فروش سالانه محصولات خاصی را به فروشگاه های مشخص شده نشان دهد. این سیستم ها غالبا انعطاف پذیر نبوده و قابلیت های تحلیلی کمی دارند. بیشتر سیستم های اطلاعات مدیریت از روتین های ساده ای مانند خلاصه ها و مقایسه ها استفاده می کنند نه از تکنیک های آماری یا مدل های ریاضی پیچیده.

منبع : کتاب سیستم های اطلاعات مدیریت نوشته ی Kenneh C.Laudon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *