تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیک

با وجود اینکه بیشتر تبادلات تجاری هنوز از طریق کانال های خرده فروشی سنتی صورت می گیرند، تعداد روزافزون مصرف کنندگان و بنگاه هایی که از اینترنت برای تجارت الکترونیکی استفاده می کنند رو به گسترش است.

انواع تجارت الکترونیکی

روش های متعددی برای دسته بندی تبادلات تجارت الکترونیکی وجود دارد. یک روش توجه به ماهیت شرکت کنندگان در تراکنش تجارت الکترونیکی است. سه دسته ی اصلی تجارت الکترونیکی عبارتند از : تجارت الکترونیکی بنگاه به مشتری (B2C)، تجارت الکترونیکی بنگاه به بنگاه (B2B) و تجارت الکترونیکی مشتری به مشتری (C2C).

تجارت الکترونیکی بنگاه به مشتری (B2C) : عبارت است ار خرده فروشی محصولات و خدمات به تک تک خریداران. Barnesandnobel.com که کتاب، نرم افزار و موسیقی را به فرد فرد مشتریان به فروش می رساند، نمونه ای از تجارت الکترونیکی بنگاه به مشتری است.

تجارت الکترونیکی بنگاه به بنگاه (B2B) : عبارت است از خرید و فروش کالا و خدمات در میان بنگاه ها. وب سایت Chem Connect برای خرید و فروش گاز مایع طبیعی، سوخت پالایش شدده، مواد شیمیایی و پلاستیکی، نمونه ای از تجارت الکترونیکی بنگاه به بنگاه است.

تجارت الکترونیکی مشتری به مشتری (C2C) : عبارت است از مشتریانی که مستقیما به مشتریان دیگرچیزی را می فروشند. برای مثال ebay، بزرگترین سایت حراجی در وب، به افراد امکان می دهد تا کالاهای خود را به سایر مشتریان بفروشند. آن ها برای این منظور می توانند اجناس خود را به حراج گذاشته و آن ها را با بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش برسانند.

روش دیگر دسته بندی تبادلات تجارت الکترونیکی این است که آن ها را از لحاظ اتصال فیزیکی شرکت کنندگان در وب دسته بندی کنیم. تا همین اواخر تقریبا تمام تبادلات تجارت الکترونیکی از طریق شبکه های بی سیم صورت می گرفتند. در حال حاضر تلفن های همراه و سایر ابزارهای دیجیتالی بی سیم که قابلیت استفاده از اینترنت را دارند برای ارسال پیغام های متنی و پست الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند، به وب سایت ها دسترسی دارند و می توانند خرید کنند. شرکت ها در حال ارائه انواع محصولات و خدمات جدید مبتنی بر وب هستند که می توان با استفاده از این ابزارهای بی سیم به آن ها دسترسی یافت. استفاده از ابزارهای بی سیم برای خرید کالا و خدمات از هر موقعیت جغرافیایی به نام تجارت سیار یا M-Commerce شناخته می شود. هم در تبادلات بنگاه به بنگاه و هم در تبادلات بنگاه به مصرف کننده می توان از فناوری تجارت سیار استفاده کرد.

منبع : کتاب سیستم های اطلاعات مدیریت نوشته ی Kenneh C.Laudon

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *