بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی (به انگلیسی: Viral marketing) استراتژی ای است که مردم را برمی انگیزاند تا پیام های بازاریابی شما را به دیگران بازگو کنند و این امر سبب می شود تا توجه بسیار زیادی به سمت خدمات و محصولاتی که ارائه می کنیم و یا تولید می شوند، جلب شود. امروزه با گسترش قابل توجه استفاده از شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی، استفاده از این نوع بازاریابی بسیار اثربخش شده است و از بازاریابی به شیوه ی سنتی کمتر استفاده می شود. بازاریابی ویروسی علاوه بر فرصت هایی که در اختیار بازاریابان قرار می دهد آن ها را دچار چالش نیز می سازد که باید نسبت به آن هوشیار بود.

علیرغم اینکه تبلیغات دهان به دهان نقشی حیاتی در تصمیم مشتری برای خرید بازی می کند، گسترش اینترنت شیوه ی زندگی مار ار به کلی تغییر داده است و امروزه ارتباطات دهان به دهان نه تنها در محیط آفلاین بلکه در محیط آنلاین بسیار اتفاق می افتد.

تجارت الکترونیک بعنوان یکی از مهم ترین مفاهیم قرون بیست و بیست و یکم مطرح گردیده است. این امر بخاطر دلایل بسیار منحصر بفردی از قبیل اینکه تجارت الکترونیک، ترکیبی از فناوری، کسب وکار، بازاریابی و طراحی می باشد، مطرح شده است. برخی اینگونه فکر می کنند که تنها با تولید یک محصول یا ارائه ی یک خدمت می توان ایجاد ارزش نمود اما در دنیای رقابتی تجارت، بدون بازاریابی نمی توان موفقیت چشمگیری بدست آورد. از تکنیک های جدید بازاریابی می توان (بازاریابی ویروسی) را نام برد. بازاریابی ویروسی به گونه ای از بازاریابی اطلاق می شود که مبتنی بر پخش پیغام بازاریابی از طریق افراد جامعه، همانند یک ویروس باشد، که این نوع بازاریابی از طریق مشتریان وفادار انجام خواهد شد. درواقع بازاریابی ویروسی نوعی بازاریابی است که با تشویق خریداران، پیغام بازاریابی خود را به صورت ویروسی منتشر می کنند. این موضوع پدیده ی تازه ای نیست و از قبل هم وجود داشته است و بازاریابان امروزی فقط یاد می گیرند که چگونه از این تکنیک استفاده کنند، آن را وسعت ببخشند و در بهبود آن بکوشند.

وفاداری مشتریان، عنصر اصلی بازاریابی ویروسی

یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی ویروسی، پیام یا همان محتوای آنلاین است که مخاطبان پس از دریافت آن انگیزه می یابند آن را برای دیگران ارسال کنند. پیش از اینکه فرد بتواند یک پیام الکترونیکی مانند یک داستان جالب، ویدیو ویا ایده ای را با دیگران به اشتراک گذارد، ابتدا باید آن را در اینترنت بیابد. انتظار می رود کسی که مدت زمان بیشتری را صرف فعالیت های آنلاین اینترنتی می کند، احتمال بیشتری دارد که بتواند با چنین اطلاعاتی در آن محیط برخورد کند. استفاده از محتویات الکترونیکی در اینترنت، یکی از کلیدیترین عوامل تاثیرگذار بر تعداد ارسال های کاربران اینترنت از طریق رسانه هایی مانند وبسایت یا پست الکترونیکی است.

بررسی ها نشان می دهد که بازاریابی دهان به دهان بیشترین اثرگذاری را بر تصمیم خرید مصرف کنندگان در مقایسه با سایر ارتباطات سنتی مانند آگهی های تلویزیونی می گذارد، در تحقیقاتآینده می توان جهت پژوهش را برگیرنده محتویات آنلاین بهره برد. کانال و رسانه ای که از طریق آن پیام ویروسی برای دیگران ارسال می شود، اهمیت زیادی دارد. مدیران سازمان ها می توانند با استفاده از الگوهای ارتباطات بازاریابی ویروسی، علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی خود، نام و نشان تجاری شرکت را هرچه بیشتر در معرض دید مصرف کنندگان مختلف قرار دهند.

نقش نیروی انسانی در بازاریابی ویروسی

یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی ویروسی، نیروی انسانی است و عنصر دیگر آن تجربه و استفاده از روش های مدرن می باشد. جمعیت جوان بسیار زیاد در یک کشور در یک کشور یک عامل مثبت محسوب می شود، جوان بودن جمعیت در صنعت IT کاملا به نفع یک کشور است و در نتیجه آن مفاهیمی مانند بازاریابی ویروسی برگ برنده تجارت امروزی محسوب می شود. تنها در صورت وجود علم مدیریت مناسب است که می توان نیروی انسانی را در مسیر دستیابی به اهداف مطلوب هدایت کرد.

منبع : مجله تجارت برتر، شماره ۲۰۷، بهمن ماه ۹۵، محمد رسول کریمان چاه طوسی، کارشناس توسعه اقتصادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *